Mai műhelymunkánkat Nagy Ferencné vezetésével, a közművelődés és a közoktatás kapcsolatának feltérképezésére szenteltük. Olyan hazai, illetve saját projekteket vizsgáltunk, amelyek a két szektor együttműködésével valósultak meg. Műhelymunkánkat segítették romániai partnereink munkatársai is.
A projekteket Varga Róbert szakmai munkatársunk mutatta be. Szakértőnk vezetésével megvizsgáltuk a projektekben rejlő buktatókat és továbbfejlesztési lehetőségeket.
Arra a következtetésre jutottunk, hogy a diákok délutáni szabadidejének hasznos eltöltésében nagyon jó lehetőség az iskolák számára a különböző szakkörök, témanapok befogadása, melyeket a művelődési házak szerveznek. Ezek nem csak a tanároknak jelentenek sok esetben könnyebbséget, de a diákok számára is új tanulási formát jelentenek, hisz a szakkörök esetében előtérbe kerül az élményalapú oktatás, illetve nincs kötelező jellege.
A közművelődési intézmények nem csak szolgáltatásokkal segíthetik az együttműködést, hanem a meglévő infrastruktúrával is. Romániai partnerünk példaként hozta fel, hogy náluk rendszeresek a szavalóversenyek, aminek a helyi kultúrház ad otthont, ezzel kimozdítva a diákokat a mindennapi megszokott környezetből.
Az Ady Kulturális Egyesület az anyanyelv ápolást kiemelt feladatának tekinti, segítik a helyi diákokat a magyar nyelv minél magasabb színtű elsajátításában is.
Műhelymunkánkon megvizsgáltuk annak a kérdéskörét is, hogy az együttműködés milyen hátránykompenzációs lehetőséget rejt magában. Meg kellett állapítanunk, hogy az együttműködésnek köszönhetően a diákok látóköre szélesedik, javulnak a felzárkózási esélyeik.
A művelődési házakban szervezett kulturális órák, kézműves foglalkozások, játszóházak hozzájárulnak a kompetencia fejlesztéshez is, azáltal, hogy mindenki számára elérhetőek.
A Torockói Íjászszer Egyesület képviselője elmondta, hogy ők a helyi gyerekeket az iskolán keresztül próbálják elérni és bevonni a programjaikba, valamint megtanítani őket az íjászatra.
A műhelymunkán a szakértő vezetésével feldolgozott téma hozzájárult ahhoz, hogy a résztvevők átfogó képet kapjanak az együttműködési lehetőségek széles tárházáról és új megvilágításba helyezzék azokat.
Jó gyakorlatként került azonosításra a tanoda programok megvalósítása, valamint a művelődési ház által működtetett rendszeres táncház is, mely elsődlegesen a gömöri néptánchagyományokra fókuszál.